AllianceFrançaise Hongrie

l’alternative culturelle

logo accueilSzegedCultureEvénements passés › Újhullámos Horror-Hét

Újhullámos Horror-Hét

2012/06/11-15 - Alliance Francaise de Szeged, Dugonics tér 2.

Albert Péter eredeti koncepciója nyomán, a szegedi Alliance Française támogatásával.

JPEG - 431.5 ko

[*FIGYELMEZETÉS*]

A belépés 18 éven aluliak számára szigorúan tilos. A filmek számos naturalisztikusan ábrázolt és embert próbálóan kegyetlen jelenetet tartalmaznak. Műsorra tűzésükkor az Alliance kulturális és művészi értékeiket tartotta szem előtt, szervezetünk nem vonható morálisan felelősségre a filmek a közönségre gyakorolt hatása miatt.

[*PROGRAM*] - első vetítés : 20.00, második vetítés : 22.00

Hétfő (nyitóest) : Saint Ange (magyar nyelven) ; Ils (francia nyelven, angol felirattal)

Kedd (pszicho-thriller) : Irreversible(FR, magyar felirattal) ; Trouble Every Day (FR-ENG, magyar felirattal)

Szerda (vérfürdő) : A l’interieur (FR, magyar felirattal) ; Haute Tension(FR, angol felirattal)

Csütörtök (vegyes) : Frontier(s) (FR, magyar felirattal) ; Sheitan(FR, angol felirattal)

Péntek (záróest) : Mártírok - Martyrs(FR, angol felirattal)

[*A francia újhullámos horror film*]

A hullám elindítója, amelyet majd a Mártírok című film tetőz be, a 2003-as Magasfeszültség : a moziünnep kellős közepén egy francia horrorfilm, a Franciaországban haldokló műfaj egyik képviselője kerül vászonra. A film kifejezetten erőszakos, s bár a kritikusokat megosztja, a közönség a maga részéről egyértelműn vevő rá. Ennek a rajongásnak köszönhetően terjed el aztán világszerte, és kap kiemelt nemzetközi figyelmet. A Magasfeszültség még az amerikai bemutatóig is eljut […] és világszerte több milliós nézettséget ér meg. Az erkölcsi siker még a kereskedelmi sikernél is nagyobb mérvű, a film sok fiatal, a nyolcvanas évek horrorjain felnőtt francia rendezőt inspirál, és új lendületet ad a francia horrorgyártásnak.

Számos film készül a nyomában : Ott bent, Frontière(s), Ils, egészen a szélsőséges Mártírok i g és az annak 18 éven aluliak számára való betiltásával kapcsolatos vitákig. Megannyi engedmények nélküli és zavarba ejtő, de esztétikai értékekkel bíró film.

Cseppet sem hasonlítva amerikai társára, ahol gyakran másodosztályú és elcsépelt elemeket használnak, a francia horror nem hártál meg, szélsőséges erőszakot alkalmaz, és visszatér a műfaji gyökerekhez - a rettegésre és rengeteg vérre épít. A nemzetközi filmgyártásra gyakorolt közvetlen vagy közvetett hatása jelentősnek látszik :

Egyfelől ott van a francia rendezők exportja Hollywoodba. Ez történt Alexandre Aja esetében (Magasfeszültség), aki a La Colline à des yeux-vel futott be, és akitől ezen a nyáron kerül a mozikba a Piranha 3D. De igaz ez Xavier Palud-ra és David Moreau-ra (Ils) is a The Eye remake-je kapcsán. A Frontière(s) után Xavier Gens a Hitman-nel váltott, míg Pascal Laugier, aki a Hellraiser remake-jével került bele annak idején a köztudatba, Jessica Biel-lel forgatja a Tall Man című filmjét.

Másfelől a francia horror sajátos esztétikája és jellemzően szorongó, klausztrofóbiás ábrázolásmódja úgy tűnik, visszahangra talál számos külföldi filmprodukcióban is. Ezt példázzák a Massacre à la tronçonneuse vagy a La Dernière maison sur la gauche közelmúltban készült remake-jei, a Saw vagy a Hostel sorozatok, vagy említhetnénk a The Stranger-t is. Megannyi film, amely a horror első osztályába tartozik, és nem tűr megalkuvást, akár a francia elődök.

Legyen szó akár valódi befolyásról a külföldi filmgyártásra, vagy beszéljünk egyszerűen egy világszerte elterjedt divathullámról, a francia horror része annak a radikális mozgalomnak, amely sok rajongónak szerez örömet világszerte, élénk gyártási kedvet szülve, köszönhetően a dinamikus exporttevékenységnek. Ebből a kínálatból válogattuk össze azt a műsort, amelyre várjuk Önöket a horror-hét keretében.

Forrás : My FrenchFilm.com, 2010. 06. 21.

JPEG - 1.1 Mo
PDF - 1.4 Mo
Program